۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

جلسه 2/10/88


تحقیق و پژوهش، کلید اصلی پیشرفت های علمی، فرهنگی، ایدئولوژیکی و بطور کلی کلیه دانش های علمی و تجربی در هر جامعه ای تلقی می شود. گسترش علوم و حرکت در راستای گستره بی حد و مرز اندیشه های بشری، تنها زمانی میسر خواهد شد که دانسته های پیشین، مورد کنکاش قرار گرفته و تجربه های نو بر اساس دست آورد های به روز، صورت بگیرد. معضل بزرگی که در چندساله اخیر دامنگیر فرهنگ این مرز و بوم شده است، تکرار تجربه های پیشینیان در مسیر تولید اندیشه های نوین بوده است. بدین معنی که ارائه چندباره اندیشه هایی که به صورت دقیق در گذشته مطرح شده است، با کلمات و جملاتی متفاوت، بدون دگر اندیشی و نوزایی در افزودن بر مفاهیم قبل، حاصل پژوهش های بخش عظیمی از تحقیقات صورت گرفته در جوامع آموزشی و پژوهشی کشور گردیده است. دسترسی به دنیای مجازی بزرگ اینترنت، سبب گردیده است که بررسی صحت و سقم این مطلب بخوبی قابل بررسی باشد. پایگاه های عظیم اطلاعاتی دولتی و خصوصی موجود، در حال حاضر کاری جز فراهم آوردن امکان گردآوری مطالب برای دانشجویان انجام نمی دهند. البته نمی توان در این میان از حرکت های فردی پژوهشگرانی که دلسوزانه در حال حاضر در حال تلاش هستند، چشم پوشید. لیکن، حرکت قاطبه دانشجویان در مسیری می باشد که ذکر آن رفت.
در هر حال، مبنای اداره درس چاپ ماشینی را در این ترم، گردآوری مطالب و ارائه کنفرانس گذاشتم. گرچه یک نگاه ابتدایی به مطالب گردآوری شده حکایت از این نکته دارد که «کافی نت دار های عزیز»، سهم بیشتری در تهیه این پژوهش ها داشته اند، لیکن، بخش دومی که مد نظر من بود، فراهم آوردن شرایطی بود که دانشجو ها بتوانند در برابر جمع، چند دقیقه ای در مورد حیطه کاری خود، صحبت کنند.
در هر حال، گرچه از نظر شیوه ارائه مطالب، چندان راضی نیستم و فکر می کنم در درس روش تحقیق، می بایست سخت گیری بیشتری انجام بگیرد،لیکن همه نمونه های ارائه شده را برای دریافت قرار می دهم. تعدادی از آثار در زمره گردآوری مجدد و حتی در حد «Copy+Paste»می باشند، اما در این بین، نمونه های خوبی هم وجود دارد که می توان به آنها نگاه مثبتی داشت که توانسته اند به لحاظ کاربردی، مطالب ارزشمندی را ارائه کنند.بعلت سرعت پایین اینترنت، فایل ها رو طی چند مرحله ارسال می کنم.

هیچ نظری موجود نیست: